جاده ای که جذابیتش را گرفته است

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی وقتی وارد محور کشمیر کوه سرخ می‌شوید، دلتان می‌خواهد در کنار رودخانه بنشینید و از منظره زیبا لذت ببرید، اما متأسفانه برخلاف روزهای اخیر، کافه‌ها و باغ‌های کنار رودخانه شرایط را سخت کرده و این منظره زیبا را آسیب بیشتری می‌بیند. هر زمان. روز

کافی است از پادگان قدس در ابتدای محور کشمیر به سمت کوه سرخ عبور کنید تا قهوه خانه ها و باغ های خصوصی را که برخی از آنها در اختیار مسئولان این شهر بود، ببینید. در عید نوروز هر ماشین باید بین 15 تا 30 هزار تومان می پرداخت تا وارد همان باغ ها شود و زیر درختان بنشیند.

کافه هایی که نه تنها جاده را زیر پا گذاشته اند، بلکه رودخانه را نیز تصرف کرده اند. مردمی که با کاشت چند درخت در بهترین نقاط این جاده و محصور کردن آن خواستار مالکیت هستند. لازم به ذکر است که سایر شهروندان از حق طبیعی خود برای استفاده از این اماکن محروم بوده و با سوء استفاده از بی تفاوتی برخی از کارکنان دولت به آنچه می خواهند عمل می کنند.

یکی از مردم که اصالتاً کاشمری است از افزایش تعداد قهوه خانه ها و باغ های حاشیه رودخانه گلایه کرد و گفت: اکنون شرایط به گونه ای شده است که برای چند ساعت نشستن در کنار رودخانه باید هزینه پرداخت کنیم.

جعفری افزود: در پایین رودخانه چون آبی نیست باید به سمت مناطق بالادست برویم که اکثر جاهایی که امکان نشستن وجود دارد در انحصار عده ای است.

وی افزود: بسیاری از افرادی که ادعای مالکیت دارند، به بهانه اینکه رودخانه جزو اموال شخصی آنهاست، از رفتن مردم به رودخانه جلوگیری می کنند. اگر 15 یا 20 سال پیش بود، تمام ساعات روز را کنار رودخانه می گذراند و ملکی نداشت.

این سالمند کاشمری تصریح کرد: برخی از کافه داران برای خود حریمی در نظر گرفته اند و با نصب تابلوی ورود بدون مجوز به این قسمت از رودخانه اقدام کرده اند.

قضاوت هایی که به موقع صادر نشده اند

علیرغم اینکه جاده کاشمر به کوهسرخ به عنوان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری این منطقه برای مردم این شهرستان پر از خاطره است، سال هاست که سازه های زیادی در حاشیه رودخانه ساخته شده که برخی از آنها غیرمجاز و غیرمجاز است. بدون مجوز و رعایت اصول ساخت و ساز. ، جاده و قوانین محیط زیست علاوه بر تضییع حقوق دیگران، صدمات زیادی به طبیعت و محیط زیست وارد کرده و همچنین زیبایی طبیعی آن خدشه دار شده و دید از بین می رود.

اما گهگاه قوه قضائیه و معتمدین که کمی تنها هستند درگیر این قضیه می شوند و با کج کردن سر معاونت ها دور عرصه یکی از متخلفین حصار جمع می کنند. البته وقتی این کار انجام شود، ساختمان حتی بهتر از قبل می شود، اما تاکنون اقدام جدی برای آزادسازی مناطق انجام نشده است.

کارشناس سدها و فناوری رودخانه ها در منابع آبی کاشمر در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال هاست که آب منطقه ای، منابع منطقه ای و آبخیزداری، محیط زیست، راه و شهرسازی در خصوص تخلفات محور کاشمر – کوهسرخ درگیر بوده است. بار برداشته شده است.

اسماعیل رضاییان یونسی افزود: متخلفان وقتی با مشکل مواجه می شوند قهوه خانه را می فروشند و مالک جدید دوباره شروع به ساخت و ساز می کند.

وی گفت: اگرچه از ابتدا جلوی برخی تخلفات آنها گرفته شده است، اما کسانی که ساخت و ساز را به پایان رسانده اند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و نیاز به حکم قضایی دارند.

کارشناس سدها و فناوری رودخانه در پرونده های منابع آب کاشمر تصریح کرد: با وجود اینکه تاکنون همه قهوه خانه های این محور شناسایی نشده اند، برای 15 قهوه خانه ساخته شده در حاشیه رودخانه پرونده تشکیل شده است اما تعداد اصلی بیش از اینها است.

وی با ابراز تاسف از اینکه علیرغم حساسیت دستگاه قضایی، احکام لازم برای اقدام به موقع داده نمی شود، خاطرنشان کرد: برخلاف کاشمر، همکاری با سایر شهرستان ها مانند خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ در این زمینه بیشتر است.

رضاییان گفت: سازه های موجود در حریم رودخانه نه تنها خسارت وارد می کند، بلکه باعث جاری شدن آب با دبی بیشتر و آسیب به مناطق پایین دست می شود.

وی با بیان اینکه تمامی قهوه خانه های محور کاشمر-کوه سرخ فاقد مجوز بوده و با تغییر کاربری زمین کشاورزی احداث شده است، افزود: رسیدگی شود.

وی گفت: اگرچه همه قهوه خانه ها باید سپتیک تانک داشته باشند و در جای دیگری فاضلاب را تخلیه کنند، اما متاسفانه فاضلاب جذب سفره های زیرزمینی می شود.

کافه های بدون مجوز

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کاشمر همچنین از رشد قهوه خانه های غیرمجاز در محور کوه سرخ – کاشمر انتقاد کرد و به ایسنا گفت: سال گذشته دادستان کاشمر نامه ای برای جمع آوری مسیر صادر کرد؛ در این راستا با صدور اطلاعیه ای از سوی دادستان کاشمر، مسیر را جمع آوری کرد. البته چهار، پنج مورد در این مسیر وجود دارد که مجوز چایخانه و کافه دارند اما به صورت غیرقانونی رستوران و تالار را تغییر کاربری داده اند.

علی اکبر یوسفیان با بیان اینکه اگرچه برخورد جدی با متخلفان وجود دارد، اما تعداد آنها همچنان زیاد است، گفت: پیش از این محدوده جاده 12.5 متر بود اما به دلیل ارتقای محور به جاده اصلی، محدوده جاده 22.5 متر است. ; به همین دلیل بیشتر این مجموعه ها در جاده ها قرار دارند.

وی گفت: با وجود اینکه شاهد عقب نشینی تعدادی از آنها از حریم هستیم، اما مجددا حریم تا رودخانه را زیر پا گذاشته اند؛ به همین دلیل به زودی کارگروهی با حضور مسئولان مربوطه تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد. به دستور دادستان گرفته شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کاشمر خاطرنشان کرد: به غیر از چهار یا پنج مورد که مجوز چایخانه و قهوه خانه دارند، بقیه فاقد مجوز هستند و در این ارتباط سالانه دو تا سه ساختمان توهین آمیز تخریب می شود.

وی با بیان اینکه این افراد ایمنی در جاده ها را کاهش داده اند و ساختمان های بدون مجوز آنها باید جمع آوری شود، گفت: در این رابطه هشت نفر اخطار کتبی دریافت کرده اند که باید محل خود را مستقر کنند.

یوسفیان افزود: اگر قرار است در این محور خدماتی به مسافران ارائه شود باید در قالب مجتمع خدماتی رفاهی باشد. ساخت این کافه ها در کنار جاده خلاف قوانین است.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از این قهوه خانه ها شناسایی و پیگیری هایی در این زمینه انجام شده است اما متاسفانه به دلیل تداخل با جاده بارها به جاده های این مسیر آسیب وارد شده است.

اگرچه طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی هرگونه ساخت و ساز در حوزه محیط زیست رودخانه ها و جاده ها ممنوع است، اما به نظر می رسد این شهرستان از اجرای بسیاری از قوانین مستثنی است. لازم به ذکر است طبق آنچه گفته شد دولت و اداره میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل ظرفیت گردشگری با جمع آوری این بناها مخالف هستند.

شاید برای هیچ یک از ساختمان هایی که در مسیر کاشمر به کوه سرخ ساخته شده و در حال بهره برداری هستند مشکلی نداشته باشد، اما اینکه عده ای با احاطه شعاع چند نفری خود را انحصار کنند مشکلی نیست. صد . متر و تجاوز به جاده ها و رودخانه ها. در این شهر کسب درآمد از منابع عمومی برای برخی افراد آنقدر شیرین است که به راحتی می توانند کاربری را تغییر دهند. مسئولان مربوطه باید در این زمینه کارگروهی تشکیل دهند و با این معضل برخورد کنند و با سوء استفاده کنندگانی که مردم را از دیدن طبیعت زیبا محروم کرده اند برخورد کنند.

این مزاحمان نباید حاشیه امنی داشته باشند. در این رابطه باید تدابیری اتخاذ شود تا متخلفان ضمن برداشتن نرده های غیرقانونی، نسبت به ایمن سازی جاده و بیرون آوردن تجهیزات خود از رودخانه اقدام کنند و با اخذ مجوزهای لازم تنها به همان ساختمان بسنده کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.